Goed presteren vereist een optimale werkomgeving

Reeds 20 jaar geleden werd er gesproken van buitendienstmedewerkers die geen eigen kantoor meer hebben en bij hun wekelijks bezoekaan het hoofdhuis gewoon inpluggen in een leeg kantoor dat bovendien papierloos is. Hoe dat precies in zijn werk zou gaan heb ik nooit goed begrepen. Ook vandaag leest men geregeld dat het kantoor van de toekomst eerder van virtuele dan wel van reële aard zou zijn. Als zaakvoerder van een bedrijvencentrum stel ik mij dan ook de vraag of dat zo is...

Centraal bij het beantwoorden ervan moeten staan: arbeidsvreugde, efficiëntie en kostprijs.

Arbeidsvreugde komt zonder twijfel op de eerste plaats: zij is het bijzonderste uitgangspunt voor goede prstaties. Wat nodig is om deze vreugde te optimaliseren hangt af van persoon tot persoon, en ook van het bedrijf waarin men werkt: een éénmanszaak is anders dan een grotere onderneming. Vele elementen dragen bij tot arbeidsvreugde waaronder netheid, netwerking en werkomgeving (goede ligging, dorpskern, groen, gratis parking voor de deur, directe lichtinval, ergonomie, airco, steun, klankbord, ontspanning, uitzicht,...). Elkeen van deze factoren verdient aandacht en moet geëvalueerd worden. Kleine maatregelen kunnen wonderen verrichten zo bijvoorbeeld gratis drankvoorziening, een keuken met een plezant zomerterrasje, een buitenbalkon voor de rokers.


Efficiëntie ligt eveneens vervat in vele kleine ingrepen: vergaderzalen op maat voorzien van WIFI en moderne beeldschermen, verhoogde technische vloeren, toegang 24/24 en 7/7. Veiligheid is hier ook nooit veraf: saltosystemen met selectieve toegangscontrole zijn een must. Ontvangst van bezoekers en van pakjes dragen bij tot klantentevredenheid die het verschil maakt. "Last but not least" moet de bereikbaarheid van het kantoor goed zijn, weinig files en de nabijheid van busvervoer en van een treinstation dragen hier toe bij.


Kostprijs is voor velen de doorslaggevende factor in de keuze van hun kantoor... en terecht! Een succesrijk bedrijf zet immers de tering naar de nering... Bedrijvencentra moeten dan ook als ambitie hebben om de structurele kost van de onderneming te halveren. Dat hierbij ALL-IN tarieven (incl. energie, verlichting, vergaderzalen,...) worden gehanteerd is een warborg voor de gebruiker. Vooral jonge ondernemingen moeten in het bedrijvencentrum een partner vinden die hen begeleidt in hun groeiproces. Starten met een virtuele onderneming, via een flex-kantoor en verder een eigen gemeubeld kantoor op maat (van 16m² tot 64m²) is een "state of the art". Zo ook is VOIP telefonie voor internationaal opererende bedrijven een absolute must.


Toemaatjes: Het aanbod aan kantoorruimte in bedrijvencentra is vandaag groter dan de vraag. Willen zij aan de bak komen moeten bedrijvencentra USP's (unique selling proposition) aanbieden waarmee zij zich differentiëren van de anderen. Deze kunnnen velerlei vormen aannemen zoals in huis boekhouding en debiteurenopvolging, in huis banken, in huis HRM en rekrutering, goedkope (5€ < 15€) lunchmogelijkheden, archiefruimtes. Interessante toemaatjes zijn beschikbaarheid van een led-wall voor het plaatsen van advertenties en het verhogen van de visibiliteit, wandelpaden in de onmiddellijke buurt en een dokterspraktijk voor inentingen bij reizen.


Conclusie: Het is absoluut niet zeker dat de toekomst is weggelegd voor zgn. éénheidsworst "modelburelen". Met "burn-outs" die om de hoek loeren blijven sociale contacten en momenten van rust primordiaal. Niet alles kan opgelost worden met de afstandelijke teleconferenties, de persoonlijke toets blijft onvervangbaar. Uiteindelijk maakt de kwaliteit van het geleverde werk het verschil. Een goed klankbord en deskundig advies maken bedrijvencentra een ideale basis om succesrijk te groeien. De beste bedrijvencentra zien dan ook hun leden met vreugde succesrijk doorgroeien... Op dat ogenblijk hebben zij hun missie volbracht.


De Reuse Walther
Zaakvoerder "Bizz-Init"